Educatie

Stichting Speranta ondersteunt projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van talenten en verbetering van de levensomstandigheden van kansarme kinderen en mensen met een beperking in Roemenie

Talentino Beurzen voor dorpskinderen

Het project “Talentino beurzen voor Dorpskinderen” is een dierbaar project gestart in 2014 en uitgevoerd in samenwerking met  SOS Kinderdorpen. Het project is vanaf de start mogelijk gemaakt door de bijzondere financiële bijdrage en inzet van de Gebroeders Kuijken Stichting, voorheen KLG- Kuijken Logistic Group.

Veel dorpskinderen in Roemenie leven in moeilijke omstandigheden en door gebrek aan middelen kunnen ze vaak niet naar school gaan. Het schoolverzuim is heel hoog. De Talentino beurzen bieden hen een kans om wel naar school te gaan en een school diploma te halen. De beurzen worden afhankelijk van de individuele situatie besteed voor o.a. de aanschaf van de benodigde schoolmaterialen, kleding, een computer, een transport abonnement, medicijnen, een lunchpakket.

Meer dan 350 kinderen en vele families zijn tot nu toe door dit programma geholpen.

Van 18 kinderen in 2014 is het aantal kinderen dat per jaar een beurs ontvingen tot 127 in 2023 uitgegroeid.

Van drie dorpjes in 2014 worden nu kinderen uit 15 dorpjes geholpen.

Het project loopt zolang de stichting over voldoende financiële middelen beschikt.

Begeleidingscentra

De stichting draagt bij de activiteiten van twee begeleidingscentra voor kinderen en families, binnen de SOS kinderdorp in Hemeius (Bacau regio) en het dorpje Lada, zuiden van Roemenie.

In het dagcentrum in Hemeius komen dagelijks rond de 30 kinderen voor bijles, praktische vaardigheden, creatieve activiteiten. Voor de ouders worden trainingen verzorgd en begeleiding bij het vinden van een baan en leren zij om beter met de zorg voor de kinderen om te gaan.

Sinds de oorlog in Oekraïne worden hier ook Oekraïense kinderen en ouders opgevangen.

In het dagcentrum in Lada, opgezet door de plaatselijke kerk komen dagelijks tientallen kinderen voor een warme maaltijd en diverse activiteiten. De komst van een nieuwe priester tien jaar geleden heeft het hele dorp in een positieve spiraal gebracht. Naast het sociale centrum wordt de plaatselijke gemeenschap, vooral ouderen geholpen en zijn o.a. ook drie bejaardenhuisjes voor 50 personen opgericht.

Rugzakjes en kerstpakketjes De stichting zorgt al vele jaren, op aanvraag voor rugzakjes vol educatief materiaal en kerstpakketten voor armlastige kinderen en families.

Talentino Ateliers

Stichting Speranta is vanaf 1996 betrokken geraakt bij de modernisering van het speciaal onderwijs in Roemenië waarbij de Nederlandse expertise, die als een van de beste in de wereld geldt, als referentiekader is genomen. Hiermee is vooral gewerkt met een School voor speciaal onderwijs in Boekarest.

Het volgende in gerealiseerd:

Expertise uitwisseling tussen Roemeense en Nederlandse docenten en werkbezoeken aan Nederlandse instellingen actief in het speciaal onderwijs en sociale zaken.

Steun bij de introductie in het onderwijsprogramma van een visie waarin het kind met zijn talenten en mogelijkheden centraal staat en aandacht voor de ontwikkeling van praktische vaardigheden die hen in staat stellen makkelijker in de maatschappij te integreren, in plaats van droge theoretische kennis die zij niet of matig konden volgen.

Opzet van een “ praktijk afdeling “, TALENTINO ateliers: kaarsenmakerij, keukenleer atelier, knutsel- technisch atelier en sport activiteiten. Deze hebben de leerlingen kansen gegeven om de aanwezige creativiteit te ontwikkelen, om geloof in eigen kunnen en vertrouwen in zichzelf te krijgen. Het is bewezen dat de opgedane vaardigheden hen hebben geholpen om de overstap naar een hogere opleiding te maken of een werkplaats te vinden.

De school heeft hierdoor naam en faam gekregen en is een voorbeeld en inspiratie voor andere scholen geworden.

Dit project is afgesloten, zo mogelijk op een andere plek te herhalen.